Üçüncü Scientix STEM Eğitim Çalıştayı, 1-3 Mart 2017 tarihlerinde Ankara Aliye Yahşi Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde gerçekleşmiştir. Bu çalıştayın amacı, Lise ve mesleki ve teknik okullarda görev yapan STEM (Fen, matematik, fizik, kimya, biyoloji, vb.) öğretmenleri ve mesleki ve teknik liselerde görev yapan öğretmenler (elektrik ve elektronik teknolojisi, bilgi teknolojisi, mobilya teknolojisi, makine teknolojisi, metal teknolojisi, vb.) arasında disiplinlerarası bir STEM eğitim projesi geliştirme ve paylaşma ortamı oluşturmaktır. Çalıştayda öğretmenler her grupta en az birer tane fen, matematik, fizik, kimya, biyoloji ve meslek ve teknik okul öğretmeni olacak biçimde çalışma gruplarına ayrılmıştır. Her grupta bu farklı ders alanları öğretmenleri, öğrenciler için disiplinler arası sorgulamaya, araştırmaya, üretime ve buluş yapmaya dayalı STEM proje önerileri hazırlamak için birlikte çalışmışlardır. Bu çalıştayın sonunda, öğretmen grupları tarafından öğrencileri Fen ve Mühendislik mesleklerine teşvik etmek ve STEM konularında beceri ve tutumlarını ortaya çıkarmak için aşağıdaki STEM eğitim projeleri tasarlanmıştır:
- Okulda Kurulacak Spor Aletleri ile Elektrik Enerjisi Üretilmesi: Oku bahçelerinde kurulacak spor aletleri ile öğrencilerin spor yapmaları ve hareket enerjisinin bu aletler aracılığıyla elektrik enerjisine çevrilmesi
- Yangında Otomatik Açılan Acil Çıkış Kapısı: Binalarda var olan yangın ikaz sistemine bağlı olan ve yangın ikazında otomatik açılan acil çıkış kapısı üretilmesi
- Kavşaklarda Araç Sayısına Göre Otomatik Çalışan Trafik Lambası Üretilmesi: Karayolu kavşaklarında trafik ışıklarında zaman kazanmak için kavşakta bekleyen araç sayısını sensörlerle tespit ederek trafik lambalarını kontrol edecek sistemin geliştirilmesi
- Görme engelliler için Dokunmatik Sesli Harita: Harita üzerine dokunulduğunda gidilebilecek turistik yerleri görme engellilere sesli tanıtan dokunmatik sensörlü haritaların geliştirilmesi
- Kalemmatik: Öğrencilerin kalem, silgi, kalemtraş, vb. kırtasiye malzemelerini bozuk para karşılığı veren eletronik makinanın üretilmesi
- Toprağın Sulanmasını İsteyen Saksı: Saksıdaki toprağın nem oranı azaldığında nem sensörleri aracılığıyla bunu tespit edip, toprağın sulanması gerektiğini sesli biçimde uyarıda bulunan güneş enerjisiyle çalışan saksının geliştirilmesi
- Güneşi Takip Eden Güneş Paneli: Gün içinde güneşin aldığı pozisyonlara göre sensörler aracılığıyla güneşi izleyerek maksimum düzeyde elektrik enerjisi üretebilen güneş panelinin üretilmesi
Scientix Türkiye Ekibi olarak her okulun STEM projelerinin olması gerektiğini düşünüyoruz. Bu STEM projeleri öğrencilerin sorgulama, araştırma, üretme ve buluş yapma becerilerini geliştirmeye yönelik olmalıdır. Proje ekiplerindeki öğretmenler ve öğrenciler STEM projelerini gerçekleştirmek için diğer okullar ve endüstri ile birlikte yardımlaşarak çalışabilmelidir. Temel amacımız, her okulun STEM proje takımlarını oluşturması ve bu takımların STEM çalışmalarını yapabilecekleri öğrenme ortamlarının okullarımızda oluşturulmasıdır.
3rd Scientix STEM Education Workshop was held at Ankara Aliye Yahşi Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi on March 1-3, 2017. The purpose of this workshop was to create an interdisciplinary STEM education project development and sharing environment among STEM (science, mathematics, physics, chemistry, biology) teachers who work in secondary school, high school and vocational and technical school teachers (Electricty and electronics technology, information technology, furniture technology, machine technology, metal technology). Teachers were grouped into study groups in each group there was one of each science, mathematics, physics, chemistry, biology and vocational and technical school teachers (Electricty and electronics technology, information technology, furniture technology, machine technology, metal technology, computer programming, etc.). These teachers with different subject areas studied together to discuss and prepare a multi-disciplinary inquiry, research, production and invention based STEM project proposals for their students. At the end of the workshop, the following STEM education projects were designed by the teacher groups to encourage students to Science and Engineering professions and to uncover their skills and attitudes in STEM subject areas:
- Production of Electrical Energy with Sports Equipment to be Installed in School Gardens: Sports equipment to be installed in to school gardens. Students will do sports and their movement energy will be turned into electrical energy by these devices.
- Automatic Emergency Exit Gate at Fire: Buildings’ emergency exit gates will be connected to existing fire alarm system and emergency exit gate will automatically be opened in fire warning.
- Automatic Traffic Lamp According to the Number of Cars at Road Junctions: Development of a system that will control traffic lights by detecting the number of vehicles waiting at the intersection of roads in order to save time for cars in traffic lights at the road junctions.
- Touch-sensitive and Audible Map for obstacles: Develop touch-sensitive maps that warn audibly obstacles and identify the sights in any place for the visually impaired persons.
- Penmatic: Production of an electronic machine for providing students pen, eraser, pencil, etc. in schools.
- Flowerpot Warns for Watering: Development of a solar energy pot for flowers. When the moisture level of the pot soil decreases, it will be detected through humidity sensors and pot will give warning that the soil should be watered for flowers.
- Sun Chasing Solar Panel: Production of a solar panel that can produce maximum electric energy by monitoring the sun through the sensors according to the positions of the sun during the day.
We think that every school should have a STEM project. To improve their questioning, researching, producing and inventing skills in these STEM projects, teachers and students in project teams should study and work with other schools and industry in collaboration to realize their STEM projects. Every school should have their STEM project teams.